Министерството за внатрешни работи веќе трет ден го испитува функционирањето на системот „Безбеден град“, чија задача е да донесе поголем ред во сообраќајот и подобар надзор во урбаните подрачја.
Во само половина ден, тестирањето регистрираше околу 65.000 сообраќајни прекршоци – од поминување на црвено, до нерегистрирани возила и други нарушувања на правилата. Дел од граѓаните пријавија и технички проблеми околу регистрацијата и работата на камерите, што покажува дека тестирањето се врши во реални услови, но и дека има отпор и недоверба кон ваквите технологии.
Овој систем не е нешто ново во регионот. Белград веќе неколку години користи Safe City технологија на Huawei, со над 8.000 камери за следење на движењето, препознавање таблички и анализа на сообраќајот. И таму имаше реакции за приватност и ограничувања на системот.
Во Софија, преку проектот „Smart & Safe City“, се следат јавниот ред, загадувањето и протокот на сообраќај. Романија и Грција користат слични системи, насочени кон побрза интервенција при инциденти, контрола од дронови и видео-надзор.
Но заеднички проблем на сите вакви системи е вандализмот. Камерите ширум Европа често се мета на:
-
кршење и фрлање;
-
бојадисување или покривање на леќите;
-
сечење кабли;
-
дигитални напади што ги оневозможуваат системите.
Во Франција, за време на протестите на „Жолтите елеци“, десетици радари и камери беа уништени. Во Лондон имаше намерно пресечени кабли и опожарени уреди, а во Холандија хакерски напад ги оневозможи дел од камерите за брзина. На Балканот ситуацијата е слична – во Грција и Бугарија повеќе пати се пријавени уништени и обоени камери.
Сите овие случаи покажуваат дека отпорот кон автоматизираните системи е глобален проблем, а „Безбеден град“ ќе мора да се справува не само со техничките предизвици, туку и со намерни саботажи – и физички, и дигитални – за да обезбеди стабилна и безбедна работа.
